Tunel do budoucnosti: Vlakem na letiště pod zemí jako v metru. Ale až v roce 2030+

Vlak, který vás odveze z centra Prahy rovnou pod terminál letiště? Ano, plán skutečně existuje. Ale než se s kufrem svezete moderní soupravou až na Ruzyň, uplynou ještě dvě volby, tři ministři dopravy a minimálně jedna krize.

Stát slibuje, že do roku 2030 bude možné dojet vlakem z centra Prahy přímo na Letiště Václava Havla. Jenže jak to u českých megastaveb bývá, když slyšíte „2030“, klidně si připravte popcorn do roku 2035.

Z Masaryčky rovnou pod zem: Sci-fi plán za 185 miliard

Plán vypadá skvěle. Vlak z Masarykova nádraží projede přes Bubeneč, Ořechovku a Liboc, pak zapluje pod zem a dorazí až do podzemní stanice Praha – Letiště Václava Havla.
Dvoukolejná elektrifikovaná trať, čistý design, přestupní terminály a moderní nástupiště. Sliby zní jako z videa o infrastruktuře ve Švýcarsku.

Jenže je tu háček: celá tahle krása je zatím na papíře a v rozestavěných úsecích. A těch úseků je hned několik.

Pět stanic pod zemí. Ne metro, ale skoro

Součástí širšího plánu je i kompletní přestavba železničního uzlu v Praze, která zahrnuje dva dlouhé tunely s pěti podzemními stanicemi:
– Václavské náměstí
– Karlovo náměstí
– Florenc
– Karlín
– a pod samotným Hlavním nádražím vznikne dvoupatrový železniční chrám

Je to krásné. Ale taky to bude stát 185 miliard korun. A ještě ani nezačaly všechny tendry.

Nový terminál Dlouhá míle: Autobusy, vlaky i tisíc aut

Součástí projektu je i nový přestupní terminál Dlouhá míle, který má sloužit jako uzel pro ty, co přijíždějí autem nebo autobusem.
Kapacita? Až tisíc parkovacích míst. Půjde o důležitý bod, kde se budou sbíhat spoje do centra, na Kladno a samozřejmě na letiště.

Z tohoto místa se vlak stočí o 90 stupňů a podjede pod terminály, kde vznikne futuristická stanice s dvěma kolejemi a ostrovním nástupištěm.

Letiště jako stanice metra. Ale bez přestupu

Hlavní výhoda? Už žádné přestupy na autobusy, žádné přebíhání mezi terminály.
Podzemní železniční stanice bude propojena přímo s letištními podchody. Cestující vystoupí z vlaku a za pár minut může být u gatu.
Zní to jako sen – hlavně pro ty, co se teď kodrcají z centra na letiště 119kou nebo přetékajícím taxíkem.

Kladno dostane přímé spojení na letiště

Vlak nepojede jen z Prahy – nová trať napojí letiště i na Kladno.
Město s více než 65 tisíci obyvateli, odkud dojíždí za prací na letiště mnoho zaměstnanců. Nové železniční propojení jim cestu výrazně zjednoduší.

Kdy to bude? No… uvidíme

Ministerstvo dopravy a Správa železnic věří, že se první cestující svezou v roce 2030.
Skeptici si ale připomínají, že:
– trať Výstaviště – Dejvice se teprve bude soutěžit,
– část mezi Ruzyní a Kladnem má začít letos,
– a celé propojení Masarykova nádraží s Hlavním je stále v přípravách.

Takže pokud plánujete dovolenou vlakem na letiště, možná raději ještě pár let zůstaňte u autobusu. Nebo Uberu.


Shrnutí pro normálního cestujícího:
Ano, vlak na letiště se opravdu chystá.
Ne, nebude to zítra.
Až to bude, bude to pecka. Ale zatím… sedněte na 119ku.