Nedělní ráno na Letišti Václava Havla připomínalo katastrofický film. Mlha jako mléko, stroje kroužící nad Prahou a první letadla mířící místo Ruzyně do Lince, Budapešti nebo Vídně. A důvod? Vedlejší ranvej, která si s mlhou moc nerozumí.
Zatímco běžní cestující se v halách nervózně převalovali po lavičkách a hledali informace, jejich letadla vesele přistávala v cizině. Celkem šlo o 24 příletů, zrušeno bylo šest letů a zbytek měl solidní zpoždění.
Letiště bez hlavní dráhy = Letiště bez páteře
Největší problém? Od konce března je uzavřená hlavní ranvej. Letiště proto veškerý provoz převedlo na vedlejší dráhu, která ale není schopná fungovat za snížené viditelnosti. Jinými slovy: jakmile přijde mlha, letiště si dá pauzu.
A pauzu si opravdu dalo – od časného rána až do 10:00. Mezitím nákladní Boeing UPS přistál v Budapešti, let z Paříže skončil v Brně, China Airlines od Tchaj-peje přistály v Linci a Hainan Airlines zmizely kamsi do Berlína. Jen letenka pořád říkala „Praha“.
Letiště slibuje, že ví, co dělá. Cestující mají pocit opaku
„Vybíráme měsíce s nejmenší pravděpodobností mlh,“ uklidňuje veřejnost Eva Krejčí, šéfka komunikace. Jenže realita ukazuje, že mlha si kalendář moc nečte. Letiště se hájí i statistikami a tím, že nová paralelní dráha zatím existuje jen na PowerPointu.
Do té doby musí každý cestující doufat, že ráno nebude mlhavo, sněhavo, větrno, bleskovo nebo jinak katastrofické. Protože když selže počasí – selže celá Praha-Ruzyně.
Doprava se vrátila po desáté, ale co bude dál?
Krátce po desáté dopoledne se provoz obnovil. Ale atmosféra v hale zůstala napjatá. Letadla nad hlavami, ale kufry v jiné zemi. Letiště mezitím připomíná, že komplikace může způsobit i výpadek meteo stanice – jako loni, když ji sejmul blesk.
A teď si představte, že Letiště Praha chce letos překonat rekord z roku 2019 a odbavit až 18,4 milionu cestujících. Doufejme, že k tomu nebude potřeba mlhový radar z NASA.